AGENDA
ØKONOMI AS
Franchise
Om Agenda Økonomi AS
Agenda Økonomi AS er et autorisert og frittstående regnskapsbyrå etablert i 1987. Med over 35 års erfaring i bransjen har vi utviklet oss til et moderne, skybasert kompetansemiljø med fokus på å levere effektive, digitale løsninger til næringsliv, landbruk og organisasjoner.
Vi har kontorer i flere regioner og et sterkt team med bred faglig bakgrunn – inkludert autoriserte regnskapsførere, lønns- og HR-rådgivere, bærekraft- og MVA- rådgivere.
Hos oss får kundene mer enn bare regnskap. Vi tilbyr en helhetlig økonomiplattform og rådgivning som skaper kontroll, trygghet og vekstmuligheter.
Vi har en tydelig strategi: Vi jakter på hyggelige og lønnsomme kunder, og unngår ulønnsomme og krevende oppdrag. Vi tror regnskapsarbeid skal være gøy – eller i det minste lønnsomt.

Kontakt:
Tom Peder Jakobsen
Tlf. 416 49 357
tom@agendaas.no
Daglig leder

Hvorfor bli franchisetaker?
Fordelene dine som franchisetaker:
- Et gjennomtestet og lønnsomt forretningskonsept
- Full opplæring og tett faglig støtte
- Moderne, digitale verktøy som gir deg mer tid til kundene
- Et sterkt faglig nettverk og fellesskap
- Stordriftsfordeler på IT-systemer og programvare
- Klare rutiner og ferdige maler for effektiv drift
- Redusert risiko – vi har alt klart fra dag én

Hva tilbyr vi deg?
- Fagansvarlig i oppstarten
- Deling av systemer og infrastruktur
- Støtte fra samarbeidspatnere (IT, inkasso, CRM etc.)
- Maler og verktøy for kundedialog og dokumentasjon
- PowerOffice Premium Partner
- Stordriftsavtaler
- Markedsstøtte
- Kvalitetsstyring
- Tilgang til PowerOffice Quality og Regnskap Norge sitt KS-Komplett
- Dokumentert oppfølging av hvitvaskingsregelverk og personvern
Kompetanse og kvalitet
Som franchisetaker får du tilgang på høy og oppdatert fagkompetanse. Agenda Økonomi AS har flere statsautoriserte regnskapsførere med lang erfaring, og medarbeidere som er sertifiserte rådgivere innen lønn, HR, regnskap, merverdiavgift og bærekraft.
To av våre medarbeidere er også i prosess med sertifisering innen kvalitetsledelse for regnskapsforetak, og enkelte innehar sentrale verv i Regnskap Norge.
I tillegg får du tilgang på Sticos Oppslag og support fra Regnskap Norge, noe som gir deg ekstra trygghet i hverdagen.
Vi har også tydelige rutiner for kundevurdering før nye oppdrag aksepteres. Alle kunder vurderes opp mot byråets kapasitet, kompetanse og etiske standarder. Det betyr at vi kun tar inn kunder vi faktisk har kapasitet og faglig grunnlag for å hjelpe, og vi innhenter alltid vurdering fra tidligere regnskapsfører før avtale inngås.
Dette sikrer at vi leverer tjenester av høy kvalitet – og at du som franchisetaker jobber med gode, langsiktige kundeforhold.

Krav og forventninger
Myndighetskrav
- Godkjenning som regnskapsselskap
- Selskapet skal ha som formål å føre regnskap for andre.
- Formålet må være meldt til Foretaksregisteret
- Selskapet må være i stand til å betale sine forpliktelser. Samt ikke påta seg eller la være å si fra seg regnskapsoppdrag av hensyn til selskapets økonomi
- Vurdering av skikketheten til eiere, styremedlemmer og de som står for den daglige ledelsen skal dokumenteres
- Statsautorisert regnskapsfører skal være fagansvarlig
Våre krav
- Selskapet ditt organiseres som AS Medlemskap i Regnskap Norge
- Fokus på kvalitet fremfor pris
Veien til å starte ditt eget byrå
Slik kommer du i gang:
- Etabler eget AS
- Meld inn formål og søk godkjenning
- Bli medlem i Regnskap Norge Tegn nødvendige driftsavtaler
- Få tilgang til Agenda Økonomi AS sine systemer og rutiner
Og vi kan bistå deg i etableringsprosessen

Inntekter og kostnader
Inntekter:
- Fakturering av regnskapstjenester
- Byråadministrasjonsgebyr mot kunder (for å dekke ikke-fakturerbar tid)
- Markedsstøtte fra leverandører
Ikke alt arbeid i et regnskapsbyrå kan faktureres direkte, som for eksempel kvalitetsarbeid og intern oppfølging. Derfor har vi innført et månedlig byråadministrasjonsgebyr – med én sats for små kunder og én for øvrige. Dette dekker interne kostnader og hjelper oss å identifisere kunder med betalingsvilje. Vi skal ikke konkurrere på pris, og vi velger bevisst bort kunder som i stor grad setter pris foran kvalitet.
Kostnader:
- Franchiseavgift (modellavhengig)
- IT- og systemkostnader
- Stordriftsfordeler og transaksjonskostnader andre
- Lønn og administrasjon
Regnskapstjenester har en kostnad – men den største utgiften er din egen lønn. Skal du ha en bærekraftig inntekt, må du prise tjenestene riktig. Vi bidrar til lavere systemkostnader gjennom stordriftsavtaler og smarte valg av løsninger med effektiv support og transaksjonsbaserte priser.

Franchisemodeller:
Modell 1
- % av omsetning
- Franchisetaker dekker egne systemkostnader
Modell 2
- Høyere prosentandel av omsetning
- Franchisegiver dekker deler av systemkostnadene
Franchise i praksis
Eksempel 1
Agenda Bjørnafjorden
-
Har leid fagansvarlig fra Agenda Økonomi AS
-
Har selv valgt å videreføre denne ordningen grunnet høy kompetanse
-
Ser fordeler av merkevarenavn
Eksempel 2
Franchisekontor Landbruk
-
Nyetablert datterselskap med spesialisering på landbruksregnskap
-
To ansatte med spesialkompetanse
-
Kombinerer regnskap med prosjektledelse innen bærekraft
Er du klar?
Vi søker robuste og faglig sterke franchisetakere.
Fortell oss hvor du er i dag, og hva du drømmer om – så finner vi sammen veien videre.
Vi ser etter:
- Faglig kompetanse
- Ressurser og motivasjon
- Kontorfasiliteter eller vilje til å etablere dem
- Et kundegrunnlag eller ambisjoner om å bygge det
La oss bygge noe lønnsomt og verdifullt sammen.
