Kan rådgivning hjelpe Søstrene Lavik AS ? Del 2-Regresjonsanalyse

Kan rådgivning hjelpe Søstrene Lavik AS ? Del 2-Regresjonsanalyse

okt 20, 2024

Hyggelig at du leser dette. Det har ikke gått lang tid siden sist, så tiltakene har ikke fått virke lenge. Men vi ser allerede nå at ratingen på Proff har økt fra 5 prosent til 19. Det er en positiv utvikling som skyldes at vi har fått fjernet betalingsanmerkningene. Selskapet hadde fire betalingsanmerkninger der tre av dem var gjort opp direkte med gjeldene leverandører. Selskapet hadde da ubetalte gebyrer til inkassoselskapene. Dersom dette er tilfelle nekter inkassoskapene å fjerne betalingsanmerkningene, så vi måtte be om betalingsinformasjon. Når gebyrene var betalt ba vi inkassoselskapene fjerne anmerkningene. Det er viktig at du vet hvordan disse selskapene opererer.

Uansett har Søstrene Lavik AS ingen betalingsanmerkninger. Selskapet har mange ulike leverandører som er interessert i å selge produktene sine. Mange av disse leverandørene abonnerer på tjenester som gir jevnlig informasjon om tilstanden. De vil nå få en melding om positiv forbedring. Hvordan tror du leverandørene vil reagere på denne oppdateringen?

I forrige runde kom vi frem til at bedriften hadde større problemer med inntekter enn kostnader. Og vi valgte derfor å sette søkelys på nettopp inntektene. Totalt sett økte omsetningen forrige måned med 28% sammenlignet med forrige år.  Selskapet har mange produkter fordelt på fysisk og digital butikk. Vi må se på hvor økningen er størst. Det er en enkel oppgave. Her bør du som bedrift ta en prat med din regnskapsfører for å sette opp systemet slik at dere kan hente ut de nødvendige tallene.

Utfordringen ligger i å se om tiltakene våre fungerer. Det ville vært dumt å sette i gang meningsløse og kostbare tiltak.

Et kjent uttrykk innen reklame er at man må bruke penger på alt mulig fordi man ikke vet hva som fungerer. Vi ønsker å finne ut hvorfor salget har økt med 28%, og vi ønsker å si dette med sikkerhet. Våre funn må være signifikante.

Regresjonsanalyse er statistiske analysemetoder for å beskrive sammenhengen mellom én eller flere uavhengige variabler og en avhengig variabel. Det gjøres ved å finne frem til en funksjon, det vil si et tilnærmet uttrykk eller en forenklet matematisk beskrivelse av den virkelige sammenhengen. Enkelt forklart putter vi inn ulike elementer for å si noe om salget. Vi kan putte inn: Lokketilbud, vinterferie, rabatter, vær, pris, kjønn, andre hendelser i nærområdet osv. Poenget er at dersom vi kan finne ut hva som påvirker salget, vet vi hvor vi skal putte pengene.

Husk at det alltid er sol i Bergen når Brann spiller kamp 16.mai. Solskinnet kommer selvsagt pga. av at Brann spiller kamp😊

Det ville vært fint å kunne si til kunden din at du må bruke pengene dine på dette tiltaket fordi det faktisk fungerer. Videre bør vi også være i stand til å si noe om hva som er optimal bruk av penger. Kort fortalt betyr det at vi finner ut når vi skal stoppe å bruke penger på den reklamen eller tiltaket fordi vi får mindre og mindre igjen.

Kan du som rådgiver gi disse svarene til dine kunder? Får du som bedrift disse svarene fra din rådgiver? Vi gleder oss til å fortelle om funnene fra regresjonsanalysene.

Vi benytter også anledningen til å fremsnakke Søstrene Lavik AS som virkelig er positive og sporty som stiller opp sammen med oss. De har en fantastisk spennende fysisk butikk dere må besøke.

 I tillegg har de en flott nettbutikk hvor de gir dere 10 % rabatt ved bruk av rabattkode Tom10

 Sjekk siden her: https://sostrenelavik.no/