Kan rådgivning hjelpe Søstrene Lavik AS del 3 Konkurransefaktorene: Place

Kan rådgivning hjelpe Søstrene Lavik AS del 3 Konkurransefaktorene: Place

okt 27, 2024

Det er viktig å plassere bedriftens aktiviteter innenfor en teoretisk riktig ramme. Vi har startet gjennomgang  av bedriftens forretningsplan. Dette danner grunnlaget for hva bedriften skal drive med. Her finner vi bl.a. bedriftens forretningsidé og visjon.

Vi husker at vi gjennom vårt eget konsept Bedriftens Helsesjekk fikk en veldig god situasjonsrapport. Vi vet hvor bedriften står. Når vi nå gjennom en god og dynamisk forretningsplan vet hvor bedriften ønsker å være blir oppgaven å finne veien dit. Kanskje kan dette sammenlignes med politikk. Mange partier er ikke uenige om enkelte mål, men de er svært uenig om veien dit. Vi trenger ikke bruke veldig mye tid på metodevalg i forhold til veien videre: Den skal være kunnskapsbasert og skal støtte seg på velkjent teori. Kreativiteten skal foregå innenfor noen definerte rammer.

Vi tillater oss å komme med et lite hjertesukk over hvor lite vitenskapelig enkelte rådgiveres tilnærming til problematikken er. Mange har funnet et SoMe de ser ut til å mestre, og banker på at veien til å lykkes er gjennom heftig bruk at dette. Vi skal komme tilbake til keiserens nye klær i en senere blogg.

Veien til målet skaper vi gjennom bruk at bl.a. ulike konkurransefaktorer. Et hovedpoeng er at sammensetningen (mix) av faktorene er av avgjørende betydning. Vi må først grundig analysere og identifisere innholdet for så å bruke disse sammen. Place, Promotion, Price og Product.

Søstrene Lavik har vært en tradisjonell butikk med fysiske lokaler på et fast sted.

Ut fra analysen kom vi frem til at kundegrunnlaget falt ved ombygging av E39. Det passerer ca. 2000 biler per døgn, men ikke like tett på butikken som tidligere. Vi vil ta opp mulighetene dette gir i en annen blogg når vi skal diskutere konkurransefaktoren Promotion.

Nå skal vi se nærmere på lokasjon. Bedriften trenger en større kundemasse, vi må i hvert fall over kritisk masse. Når kundene ikke kommer til inn i butikken må butikken komme til kundene. Så enkelt, men også svært vanskelig.

Konkrete tiltak fysisk: Søstrene Lavik har tilgang på en stor varebil som de fyller opp og tar med seg varene sine til andre lokaler. Dette kan være kjøpesentre i andre bygder som ikke har disse tilbudene. Det kan være pop-up butikker på ulike markeder og det kan være kundekvelder for ulike lag og foreninger.

Konkrete tiltak digitalt: Søstrene har en nettbutikk som kunder kan handle i. De benytter Shopify. Det fine med disse nettbutikkene er at det finnes veldig gode måleverktøy. Enkelte målinger er åpenbare, som antall salg. Andre målbare tall er konverteringsrate. Hvor mange av kundene som titter konverteres til betalende kunder. Det finnes veldig mange parametere vi kan benytte for å justere mixen av konkurransefaktorene til kjøp. Vi kommer tilbake til dette i en senere blogg.

Målsetningen nå er å øke kundemassen digitalt. Et veldig konkret virkemiddel er å øke antall personer som tegner seg som mottakere av nyhetsbrev. Her er det gjort et stykke arbeid, konkret gjennom bl.a. utvalgte sosiale medier. Om vi ser at antall nyhetsmottakere har gått fra 1400 til over 3000.  Her har bedriften også satt opp konkrete mål på antall, og det er enkelt å måle. Vi må ha i bakhodet at dette ene målet er ikke et direkte salgsuttløsende mål, men et mengde- og massemål. Vi bygger merkekjennskap. (Anbefaler utfyllende teori for den som er interessert).

Interaktivitet og deltagelse kan fremme kjøpelyst. Blant produkter som klær ser vi en trend digitalt at bedrifter begynner med live-sendinger. Det streames video av moteoppvisning med mulighet for kjøp, direkte.

Søstrene har ikke bare en digital butikk, de arrangerer også direktesendte eventer. En forutsetning for å lykkes er at man har nok kunder også digitalt. Og det jobbes det kontinuerlig med.

Vi håper at dere etter hvert ser hvordan alt henger sammen. Du må klare å identifisere alle de ulike faktorene og hvordan de spiller sammen. Så må du selv påvirke mixen slik at du oppnår ønsker resultat. Og alt skal være målbart. Og hvem sa at business ikke er gøy?

System: Vi er Premium Partner med PowerOffice, og Søstrene Lavik AS valgte dette systemet.  De benytter Shopify som hjemmeside/nettbutikk. Shopify er integrert med PowerOffice GO. Her har vi benyttet integrasjonspartner eMonkey. Sprii benyttes til live shopping løsningen. Sprii er integrert med Shopify slik at håndtering av salg fungerer best mulig.

Oppsummert: Vi har sett på den ene konkurranseformen Place/lokasjon. Søstrene Lavik fikk en redusert kundemasse. De tok grep og har endret sitt lokasjonsbegrep fra å være stasjonær fysisk til å bli ambulerende fysisk. De utvider også sin digitale kundemasse og er live digitalt.



Søstrene ønsker å gi dere 10% rabatt på alt kjøp i nettbutikken. Bruk rabattkoden Tom10 https://sostrenelavik.no/